Нова схема розмитнення іномарок
В наступному році почне діяти нова схема розмитнення іномарок
Офісом Національної ради реформ було запропоновано новий варіант процесу розмитнення закордонних автомобілів. Схема розмитнення полягатиме в наступному:
- весь процес розмитнення іномарки відбуватиметься за допомогою мобільного додатку “Дія”;
- сума митних стягнень залежатиме від різновиду двигуна і часу, скільки автомобіль був в експлуатації;
- ПДВ також буде розраховуватися по-новому.
На думку очільників Офісу простих рішень і результатів, оновлений алгоритм розмитнення дозволить зменшити цінник на розмитнення автомобіля ледь не на 25-30%. За оновленою схемою, чим більший вік автомобіля, тим меншу суму доведеться за нього оплатити. В Офісі наголосили на ще одній позитивній рисі оновленої схеми – значне зменшення корупційного чинника, який зміг би суттєво накрутити ціни до захмарних показників.
Не дивлячись на позитивно налаштованих службовців Офісу Національної ради реформ, чимало експертів схиляються до більш песимістичних прогнозів. Вони вважають, що нові правила розмитнення спричинять не пониження, а підвищення вартості розмитнення іноземних авто. При цьому корупція не зникне, а просто змінить свою форму, щоб адаптуватися до нових умов. Таким чином автовласники просто отримають нові корупційні схеми замість старих.
Оновлена формула розрахунку з коефіцієнтом ексклюзивності
В основу нової формули розрахунку цінника на розмитнення буде закладено акциз. Розмір акцизу визначатиметься з урахуванням базової ставки (залежатиме від віку машини), об’єму мотора, коефіцієнта різновиду палива, коефіцієнту потужності (кінські сили) і коефіцієнта ексклюзивності, який є абсолютно новим для вітчизняного автомобільного ринку.
Станом на 2022 рік базова ставка може сягнути наступних показників:
- нові авто – 2,2;
- автомобіль, віком від 1 року – 1,9;
- авто, віком не менше 2-х років – 1,65.
Чим більше автотранспорт перебуває в експлуатації, тим нижче значення коефіцієнта. До прикладу, для автомобілів, віком від 6 років, коефіцієнт складатиме 1, а для машин, віком 11?15 років — усього 0,7.
Щороку базова ставка зменшуватиметься. Таким чином, у 2023 році базова ставка матиме наступні показники коефіцієнта:
- нові машини – 2,07 (замість 2,2);
- однорічні авто – 1,79 (замість 1,9);
- машини, віком від 6 років – 0,94 (замість 1);
- автотранспорт, який протягом 11-15 років перебував в експлуатації – 0,62 (замість 0,7).
Уже у 2027 році прогнозуються наступні показники базової ставки:
- нові легковики – 1,54;
- авто від 1 року експлуатації – 1,33;
- шестирічні машини – 0,7;
- 11-15-річні автомобілі – 0,49.
Після 2027 року базова ставка знижуватися більше не буде.
Залежно від потужності двигуна розглядають наступні коефіцієнти:
- не більше 250 к.с. – 1;
- від 251 до 300 к.с. –1,2;
- від 301 до 350 к.с. – 1,5;
- понад 350 к.с. – 2.
Залежно від типу двигуна чинними будуть наступні коефіцієнти:
- бензиновий двигун – 1;
- дизельний – 1,2;
- гібрид – 0,5.
А тепер про коефіцієнт ексклюзивності. Він матиме наступні значення:
- для не ексклюзивних марок автомобілів – 1;
- для ексклюзивних авто – 2.
Під ексклюзивністю варто розуміти те, на скільки автомобіль є унікальним. Швидше всього, тут йдеться про елітні моделі іномарок, тюнінговані авто, машини лімітованого випуску тощо.
Планують змінити також і розрахунок ПДВ. Якщо наразі ПДВ складає 20% від ціни автомобіля, то надалі він сягатиме 20% від суми акцизу. А це вже зовсім інші суми.
Мито розміром 10% хочуть скасувати.
Іншим цікавим нововведенням є розмитнення за допомогою додатка “Дія”. Водію буде достатньо заповнити анкету, ввівши усі необхідні показники автомобіля і сума розраховується автоматично, а тому – без корупційних схем.
Митні брокери зникнуть
Наразі основним фактором, який впливає на вартість розмитнення являється оцінка вартості машини. Оскільки при розрахунку розміру ПДВ і мита відштовхуються саме від ціни авто, то, чим вища його вартість, то тим більше доведеться заплатити автовласникам.
Під час розрахунку вартості розмитнення митники беруть до уваги ціни аналогічних автомобілів в салонах і на втор ринку Європи з урахуванням амортизації.
Проте, на практиці оціночну вартість автомобіля значно завищують, так що в результаті ціна розмитнення також виходить значно вищою, ніж мало би бути. Наприклад, навіть, якщо вам пощастило купити авто на європейському ринку за 500-600 євро й у вас є договір куплі-продажу, куди занесена ця ціна, то для митників цього замало. Вони можуть в документах розмитнення оцінити машину на суму в кілька разів вищу. І вже від цієї вартості доведеться платити податки.
Як варіант, за 500-700$ можна найняти спеціального брокера, який зможе домовитися за якомога вигіднішу оцінку автомобіля.
Але навіть в таких випадках збити оцінку до реальної вартості авто майже неможливо. У більшості випадків все одно доводиться переплачувати. Проте, інколи вдається зменшити цінник навіть нижче середньої вартості подібного авто на ринку. Багато залежить від розміру комісії.
За підрахунками Офісу президента, через подібні маніпуляції бюджет щороку втрачає близько 400 – 400 млн. дол, а в хабарницьких кишенях залишається близько 150 млн. дол.
На думку глави Одеського регіонального Офісу простих рішень і результатів Олега Михайлика, завдяки автоматичному розрахунку розміру акцизи і мита вдасться обійти необхідність платити брокерам.
Олег Михайлик зазначає, що навіть якщо немає потреби зменшувати суму оцінки, то без брокера машину можуть навіть не дати вивезти з порту.
В Офісі простих рішень і результатів підрахували, що переведення всього процесу розмитнення в додаток “Дія” дозволить зменшити вартість розмитнення на 30%
Михайлик наголошує, що спрощена схема розмитнення автомобілів уже багато років діє в Грузії. У ній не беруть участі ні митники, ні, тим більше, брокери. Завдяки цьому весь процес повністю прозорий, оформлення документів займає не більше як пів години, а усі кошти надходять до бюджету.
Старе стане дешевшим, а нове – дорожчим
Проте з розрахунками за новою формулою можуть бути нюанси. Інститут досліджень автомобільного ринку підрахував, що в першу чергу знизиться вартість розмитнення елітних марок машин.
До прикладу, розмитнення Lamborghini Urus, яка в Європі коштує близько 230 тис євро, по новій програмі обійдеться автовласнику в 30 тис, тоді як за нинішніх умов розмитнення обійшлося б не менше 70 тис. грн. Як бачимо, різниця в кілька разів.
Варто також зауважити, що вартість розмитнення елітних автомобілів буде дешевшати і надалі. Наприкінці цього процесу платежі по розмитненню авто мають зменшитися, порівняно з нинішніми, на 70%.
На більш бюджетних автомобілях ця різниця буде не такою вражаючою. Наприклад, розмитнення 10-річного Dacia Sandero з літровим двигуном вартістю близько 2 тис. євро сягатиме в 2022 році 899 євро (за нинішніх умов розмитнення обійшлося б в 1239 євро). У 2027 році митні послуги для цього автомобіля складатимуть вже 635 євро, що майже вдвічі менше, ніж зараз.
Проте розмитнення деяких автомобілів може і подорожчати. В першу чергу йдеться про автомобілі, віком до 5 років.
До прикладу, розмитнення п’ятирічного Nissan Rogue з двигуном на 2,5 літри вартуватиме близько 4000 євро, що на 35% більше, аніж нині.
Така ж ситуація складеться і з новими іномарками, які ввозять в Україну для автосалонів. За нинішніх умов для таких авто діють спеціальні пільги на розмитнення, а за нової системи ціна розмитнення зросте на 30-40%, оскільки почне діяти коефіцієнт віку. Таким чином, значно вигідніше буде завозити саме старіші авто зі значним пробігом, що суперечить програмі по оновленню автопарку і дотриманню міжнародних екологічних стандартів.
Це ще не все…
Глава компанії AutoCon-sulting Олег Омельницький наголошує на тому, що в документах на авто для різних ринків вказуються різні показники потужності. Якщо вимірювати потужність будуть під час розмитнення, то вся нова система розмитнення піде під укіс.
Якщо довіряти документа на автомобіль, то вказана там показники потужності можуть бути неправильними як в більшу, так і в меншу сторону. Якщо ж переміряти потужність під час розмитнення, то є ймовірність виникнення нової корупційної схеми. Проте на цей раз кошти доведеться платити за зменшення не оцінки вартості автомобіля, а його потужності.
Олег Омельницький вважає, що не менш цікава ситуація складеться і з коефіцієнтом ексклюзивності. Зокрема, не зрозуміло, хто і яким чином його буде перевіряти. Також постає питання, як узагалі визначити ексклюзивність автомобіля. Автори ідеї, швидше за все, не врахували реалії українського авторинку, оскільки перегонник запросто може скрутити шильдик ексклюзивного авто і підігнати його характеристики до потрібних показників, щоб ексклюзивний автомобіль перетворився на не ексклюзивний. В решті решт ми отримаємо ту ж саму корупцію на митниці, тільки вже в іншому вигляді.
На думку співзасновника Інституту досліджень автомобільного ринку Станіслава Бучацького, той факт, що питання розмитнення вийшло за межі євроблях, уже є позитивним. На своїй сторінці в Facebook Станіслав висловив думку, що нову систему розмитнення варто доопрацювати, щоб попередити виникнення нових корупційних схем. Також він наголосив, що поряд із процесом розмитнення для фізичних осіб, не варто забувати про представників автомобільного бізнесу.
На думку Олега Омельницького, оновлену систему розмитнення буде непросто провести через Верховну раду, оскільки ПДВ відіграє важливу роль у формуванні державного бюджету. Якщо його знизити, як це передбачається за оновленими правилами розмитнення, то до бюджету з ПДВ буде надходити менше коштів.
А як тоді бути з євробляхами?
Власники євроблях переконані, що їх законопроект хочуть завалити, не дивлячись на те, що він уже пройшов перше читання. Якщо запровадять оновлену формулу розрахунку вартості розмитнення, то мито на старі авто буде значно нижчим, а тому і потреба в окремому законі стосовно євроблях відпаде сама собою.
На думку очільника руху АвтоЄвроСила Олександра Чернявського, можновладці просто хочуть замилити очі всім власникам потриманих авто з Європи, оскільки в запропонованій схемі в першу чергу йдеться про зменшення ціни на розмитнення дорогих авто. На вартість розмитнення бюджетних моделей, як вважає Олександр, це мало вплине, тому доступних цін очікувати не доводиться.
До прикладу, розмитнення автомобіля віком 15 років з двигуном 2,5 літри обійдеться в 2 тис євро акцизу та 400 євро ПДВ. В сумі виходить 2,4 тис євро, що значно вище за очікування “євробляхерів”, які розраховують на суму до 1 тис. євро.
Чимало експертів з більшою прихильністю ставляться до запропонованої системи розрахунку вартості розмитнення, ніж до окремої формули розрахунку для євроблях. Принаймні, нова система покликана вирівняти умови розмитнення усіх автомобілів.
Як тоді бути з цінами на авто?
В будь-якому разі, запровадження нової формули розрахунку вартості розмитнення автомобілів відіб’ється на їх вартості. В даній ситуації це стосуватиметься не лише вживаних, а й нових автомобілів.
За запропонованою системою цінник на розмитнення нових автомобілів може вирости через коефіцієнт віку, що спровокує підвищення кінцевої вартості таких автомобілів. Підвищення вартості може призвести до зменшення кількості продажів. Через це на автомобільному ринку значно збільшиться сектор продажу потриманих автомобілів, у той час, коли сектор продажів нових автомобілів навпаки – зменшиться.
На додачу до усього, вартість старих автомобілів може зменшитися, що на фоні нових авто, які прибавили в ціні, виглядатиме ще привабливіше.
Несолодко прийдеться і українцям, які захочуть продати власне авто. Наплив дешевих б/у автомобілів може сколихнути авторинок потриманих машин і значно обвалити цінник, через що продавцям власних автомобілів також доведеться скинути ціну.