Яким був 2022 рік для автомобільного ринку України
Як вплинули на український авторинок закриття портів, паливна криза, нульове розмитнення та постійний ріст курсу валют?
За 2022 рік авторинок України пережив дуже багато подій. Складнощі почалися ще із періоду пандемії, коли ввезення транспортних засобів сповільнилося, потім закривалися морські порти, а за тим суттєво змінювався курс валют та з’явилися проблеми із паливом. На початку 2022 року під час пандемії коронавірусу, проблеми створювали обмеження роботи сервісних центрів для переоформлення автівок.
З початком повномасштабного вторгнення в Україну, люди купували авто для виїзду в безпечніші місця.
Весною 2022 року дуже впали внутрішні продажі автомобілів, ще й Сервісні Центри МВС не працювали. В той же період зупинили роботу морські порти, що стало причиною ускладнення та здорожчання доставок автомобілів із Америки.
Ситуацію стабілізували налагодивши логістичні шляхи через порти Європейського Союзу.
Тоді ВРУ вирішили зробити тимчасове звільнення від сплати мита та інших зборів автівки, які ввозили в Україну, що наповнило автопарк нашої країни на більш аніж 200 000 автівок. З 1 липня, коли завершило дію “нульове розмитнення” імпорт автомобілів знизився.
Паливна криза у травні 2022 року спонукала швидке вирішення проблеми та налагодження постачання пального із країн Євросоюзу, після російських обстрілів українських нафтобаз та нафтопереробного заводу, які було знищено.
Ще влітку був період дефіциту автомобілів за кордоном, українці вивезли все до чого могли дістатись. Автомобілів для імпорту ставало все менше, ціни ставали більшими, ще й за рахунок росту курсу долару в Україні.
А осінь стала складнішою через російські обстріли та спроби знищити енергосистему України.
Попри все, такі перешкоди не стали на заваді українцям, які все одно купували нові автівки та приганяли “євробляхи” з-за кордону. Нульове розмитнення, яке було декілька місяців, дуже вплинуло на поповнення авторинку України.
Попри все, автомобільний бізнес в нашій країні витримав всі складнощі та продовжив роботу.
Як змінювався авторинок України
За даними “Укравтопром” за минулий рік в Україні було зареєстровано 37 890 нових автівок, що є найменшим показником за століття.
У порівнянні із 2021 роком, то ринок впав на 63%. Востаннє таку кризу авторинок України переживав лише у 2008 році, коли весь світ страждав від кризи. Але навіть тоді кількість нових реєстрацій автомобілів становив не менше 170 000 на рік.
Березень 2022 року був найтяжчим. За той період в Україні зареєстрували всього 546 нових автівок, тоді як у березні 2021 року було 9000.
Наступні декілька місяців в Україні введи тимчасове нульове розмитнення (відсутність сплати мита та інших зборів), тому українці почали ввозити транспортні засоби з-за кордону, замість того аби купувати нові автівки.У найактивніші місяці імпортували до 80 000 автівок на місяць, що становило майже втричі більше, аніж у часи до повномасштабного вторгнення.
На такий попит вплинули реальні фінансові можливості українців, оскільки середня вартість вживаних авто, які приганяли з-за кордону становить 5-10 тисяч доларів. Це ті суми, які наші громадяни можуть собі дозволити витратити на транспортний засіб. Нові ж автівки, навіть бюджетного сегменту, вартують в середньому 15-20 тисяч доларів.
Допомогти українцям купувати дорожчі нові автівки може або ж зростання їх доходу, або кредитування та лізинг. Але для кредитування теж є окрема проблема – відсотки за користування кредитом, вартість страхування та сервісного обслуговування у дилерський станціях техогляду.
Які автомобілі були в пріоритеті в українців у 2022 році
Вподобання покупців на нові транспортні засоби особливо не змінилися за 2022 рік.
На першому місці, впевнено тримається Toyota. Автомобілі цієї марки українці купували у 2022 році найбільше – майже 7000. Найпопулярнішою є Toyota RAV4 – майже кожна третя придбана автівка є саме цієї моделі.
Kia Sportage – автомобіль, який мав найбільшу популярність у 2021 році, минулоріч втратив свої продажі аж на 87%.
За період тимчасового нульового розмитнення, українці масово ввозили автомобілі преміум-класу, яким по років 10-15.
Якою була ситуація із електромобілями
Щодо електромобілів, то інформації за весь 2022 рік поки немає, але “Укравтопром” каже, що порівняно із минулим роком, електрокарів було ввезено на 28% більше (2021 рік – 9130 електромобілів, 2022 рік – 11700).
Навіть попри проблеми із електроенергією в Україні, попит на електромобілі значно зріс у період літо-осінь. Також попит на електрокари був у травні, коли був пік кризи пального в Україні. У той місяць було ввезено на 63% більше електромобілів, аніж за аналогічний період 2021 року.
Nissan Leaf – займає перше місце серед електромобілів протягом 2022 року. Цих автомобілів було завезено 2145, що становило 18% від усіх імпортованих в Україну електрокарів. До слова, у 2021 році ця модель також очолювала рейтинг.
Друге місце зайняв Volkswagen ID.4 – 1142 імпортованих автомобілі – 10% від загальної кількості.
Ситуація із електромобілями дуже нестабільна, оскільки можна було прослідкувати скачок попиту у період паливної кризи, проте ситуація почала змінюватись після перших обстрілів енергосистеми України.
Пропозиції продажу вживаних електрокарів зросли вдвічі, а також знизились ціни на них. Проте й кількість покупок електромобілів зростає. Станом на зараз складно зрозуміти ситуацію та її зміни через блекаути. Це можна буде зробити лише поспостерігавши за ринком пару місяців.